top of page

Cycle 
2013 - 2015

Une forme, à l'identité indéfinie, qu'appellent les énergies de la terre, naît de la blancheur et se dresse peu à peu. Elle émerge, solitaire, d'une eau à peine troublée, et fixe, immobile, le peuple des arbres et des nuages, s'interrogeant sur la vie. Débute alors une longue errance où se succèdent intérieur et extérieur, monde des hommes et paysages de forêts, de collines et de plaines.

 

Le monde des vivants est il vraiment celui que nous croyons ? Un passage est suggéré, un glissement s'opère vers un ailleurs, peut-être une résurrection, peut-être un au-delà. Mais, quel est-il ? Réalité étrange ou vision surgie des profondeurs de l'inconscient, cet ailleurs dévoile une végétation majestueuse et sereine, de plus en plus présente, annonciatrice d'une fin nouvelle.

Par ces réalisations sobres, épurées, Véronique L'Hoste nous interroge sur la naissance, la vie, la mort, l'au-delà. Inspirée par les grands espaces, elle met en scène des silhouettes drapées qui s’ancrent au sol pour s'y ressourcer, avant de regagner leur demeure. Ces formes sans identité disent le besoin vital de l’homme de reprendre contact avec la terre nourricière, de la retrouver chez lui, dans son quotidien, de la magnifier jusqu’à la placer au centre de son monde. Mais cette terre, ironie du sort, finira par le rappeler à elle.

 

Les performances réalisées par la photographe avec son déclencheur, explorent ce retour à la simplicité et la pureté originelles, dans un blanc lumineux et omniprésent. Les aléas du moment – le craquement d’une branche, une brise enveloppante – interviennent à leur manière, tels des instants de grâce inattendus.

 

 

A shape - unidentified entity - called upon by the Earth's energy, born from whiteness which slowly rises. It emerges, lonely, from still water and stares at a world of trees and clouds wondering about life itself... The beginning of a long journey as it wanders inside and outside in a world of mankind, forest, hills and plains.

 

Is the living world really the way we see it? A passage is suggested, then shifts towards another. Resurrection? Perhaps beyond? But what is it? A strange reality or a vision which emerges from deep inside the subconscious. This elsewhere, unveiling majestic and serene vegetations, growing and growing towards a new ending.

 

Through her sober and pared down work, Veronique L'Hoste considers birth, life, death and beyond. Inspired by vast spaces, she shows silhouettes draped in a soft white veil anchored to the ground, recovering before leaving. These anonymous forms demonstrate man's vital need to reconnect with Mother Nature, to greet her in his daily life, to idealise her, placing her in the centre of his world. But, in a twist of fate, in the end she will greet him to finally rest.

 

Through her lenses, the photographer contemplates this return to simplicity and purity through a luminous and ever present colour white. Naturally interacting with nature's unexpected sacred voices: an enticing breeze or the sounds of cracking branches.

 

"In the boundaries set up within a home, can a person retain connection with their environment?

Cycle, a project from French photographer Véronique L'Hoste, contemplates this disconnect. Through the series, we follow a pensive form in a white sheet, appreciating the world in front of it. What is then perhaps strange is not the obscure white shape, but an idea that an otherworldly being can have wonder for a planet that is ignored and abused by the people that actually inhabit it.

L’Hoste shows us an idealized world, where nature is placed at the centre, plants and mud sprawled within pristine interiors. The image being peculiar and foreign confronts the viewer with the gap that exists in incorporating nature organically into modern life.The artist metaphorically symbolizes the cycle of life, death and rebirth, using a white sheet in this interior environment as both the birth as well as the end point of life.

Cycle is a commentary on our inability to connect with our surroundings during our fast-paced lives, ironically only being able to immerse ourselves into the natural world at the end of our mortal lives".

Katherine Oktober Matthews, chief editor

06/09/2017 - Gup Magazine

bottom of page